Un probleme avec de voiture - Reisverslag uit Village Chinois, Frans Guiana van Brez - WaarBenJij.nu Un probleme avec de voiture - Reisverslag uit Village Chinois, Frans Guiana van Brez - WaarBenJij.nu

Un probleme avec de voiture

Blijf op de hoogte en volg Brez

25 November 2013 | Frans Guiana, Village Chinois

Zondag besloten we te beginnen met een ontbijt bij Les Palmistes, het cafe dat ons de vorige avond zo goed was bevallen. We kregen een jus uit pak en een 'pain' met kuipjes boter... Hierna gingen we de stad verkennen. Alles was gesloten en er lagen alleen wat crack rokende zwervers op straat. Na een lange wandeling in de brandende middag zon waren we op een stand beland met palmbomen en rotsen waar veel families aan het picknicken waren. Hier hebben we een tijdje gezeten en genoten van het uitzicht. Eenmaal terug in het centrum trakteerden we onszelf op een hamburger en een biertje. De rest van de avond besloten we in het hotel door te brengen, omdat we de eerste avond niet zo'n veilig gevoel kregen door al die zwervers die zwaar onder invloed over straat strompelden.

Maandagochtend namen we een crêpe ontbijt bij Crêp'in. We zagen gelijk hoe levendig de stad op een doordeweekse dag kan zijn. Na de crêpe besloten we naar de mall te gaan die we zaterdag onderweg waren tegengekomen. Dit lag iets buiten het centrum, maar zag er veel belovend uit. Eenmaal aangekomen bleek dat het spik splinter nieuwe winkelcentrum nog aan het verbouwen was en de meeste winkels nog niet eens open waren. Alleen twee meubelzaken waren niet gesloten. De welbekende Ikea lol kon hier niet op. Na een tijdje besloten we terug te gaan naar het centrum, alleen moesten we eerst nog even tanken. Morgen zouden we weer terug gaan naar Suriname. De tank kon dus maar beter helemaal vol zitten. We discussieerden nog bij welke pomp we moesten tanken. de groene tank waar 'Gasole' op stond leek ons overduidelijk 'gasoline'. Dit was tevens de enige pomp. Er was dus ook geen keuze...

Onderweg zei ik nog tegen Ezra dat er weinig spannends te melden zou zijn in de komende blog. Waarschijnlijk had ik deze opmerking beter voor me kunnen houden, want nog geen half uur later maakte de auto een vreemd geluid. We kropen onder de auto, staarden wat onder de motorkap, maar uiteraard werden we hier niet veel wijzer van. We besloten op zoek te gaan naar een automonteur en probeerden onderweg te bedenken hoe we dit in godsnaam uit moesten leggen aan de Frans sprekende monteur. Bij het parkeren van de auto sloeg de motor al steeds af en schudde hij flink. Het janken stond ons nader dan het lachen. 'Un problem du voiture et je ne parle pas Français' was het verhaal. De mevrouw achter de balie begon hardop te lachen. Ze wees naar de stoelen waar we plaats moesten nemen. Pas een half uur later liep de monteur naar onze auto. Hij kreeg de motor niet eens meer aan de praat!! Ezra hielp de mannen om Frits de werkplaats in te duwen. Op ons beste Frans probeerden we duidelijk te maken dat we net getankt hadden en waar we al bang voor waren was het geval. 'Gasole' betekent DIESEL! Lekker duidelijk ook!! In Nederland en Suriname zijn de pompen met benzine GROEN, hier is dat blijkbaar diesel. Ik weet zeker dat ze dit expres doen. Om Hollanders te fucken. "Jullie spreken geen Frans?! Dan gaan wij jullie pesten." Inmiddels waren er 4 monteurs bezig met onze auto. Na enige tijd hadden ze, na de slappe lach en veel franse grappen, eindelijk bedacht hoe ze deze typische vrouwenblunder konden oplossen. De tank werd leegmaakt en om de beurt stond een man met een emmer onder de auto om de tank langzaam leeg te laten druppelen.
Om half 6 zou de garage sluiten, maar goddank hebben de heren het klusje nog afgemaakt tot na 6en. Omdat de tank nu natuurlijk helemaal leeg was moest ik sturen terwijl de mannen mij met Frits naar het benzinestation duwden. Die gasten vonden dit natuurlijk prachtig, maar ik vond het minstens net zo leuk! Tijdens dit ritje knapte, tot overmaat van ramp, Ezra z'n slipper ook nog. Waardoor hij de rest van de avond net als de crack zwervers op 1 slipper en 1 pikzwarte voet van het straatvuil over straat liep. We hebben het weer overleefd! En zoals altijd kunnen we er achteraf weer om lachen. En wie kan er nou zeggen dat hij het grootste deel van zijn vakantie in een garage met aardige Franzosen heeft doorgebracht?! Precies!

• 26 November 2013 - 07:42

Mama Tineke:

En wie kan nou zeggen dat haar de benzineprijs geen fluit uitmaakt op vakantie, er zijn altijd "aardige Franzosen" die de auto wel even naar plaats van bestemming duwen